Епоха Протея

Малькольм Бредбері

"...Іdharma.jpgснує також ідеолект (прошу не плутати з ідіолектом) - ідологічна мова управління реальністю. В ході історії ідеолекти змінюються, тому ми їх і розрізняємо. У Середні віки всі говорили на теоцентричному ідеолекті, в ХІХ столітті люди оволоділи дарвіністським ідеолектом, в ХХ-му - перейшли на фрейдиський. Кожен раз вони назначали жерців: священників, вчених, психоаналітиків, котрим належало підтримувати домінуючий вимисел. У 1968 р. панував ідеолект, згідно з яким світ став би, нарешті, таким, як треба, якби відбулася радикальна революція. Тепер вважається. що світ став би більш підданий впливові, якби ми частіше грали в теніс та стали курити. Можливо, все це минаючі заблудження - не забувайте, що і мова сама по собі фікція, вимисел, але в різні часи ці ідеолекти претендували на роль єдиної реальності... Викладаю основний принцип: мова існує не для того, щоб називати предмет, а щоб створити фікцію і здійнювати - бажано вигідну - угоду. Це основний урок сучасного менеджменту. Суть його полягає в наступному: слід проникнути в глибину, а не зупинятися на поверхні і не стати рабом мови, а її паном. Ось чому нам потрібна внутрішньогрупова мова - діалект, пролект абоідеолект. Іншими словами, потрібна мова для внутрішнього користування, або "мова для своїх"...

... Поки історія не набрала обертів, всім було достатньо однієї мови. Дитя вчилося говорити, вціпившись за материнську спідницю... Якщо людина (а так звичайно бувало) не залишала свою общину, оволодівала якимось ремеслом або професією - від землероба до священника, не змінювала стать і проживала життя ... в одній і тій же шкірі ..., вона повністю обходилася одним-однісіньким діалектом. Тепер все змінилося. Життя - це величезний бутік, де стійки зваблюють безцінним товаром: тут і вам найрізноманітніші "его", найчисельніші індивідуальності, стилі життя на вибір. Купуй і йди куди завгодно, роби, що тільки душа забажає, ставай ким хочеш, обмежень жодних... Попередні суспільні ієрархічні драбини впали, і кожного божого дня винаходяться нові ієрархії. Ніхто не хоче бути аристократом, менш за все - самі аристократи . Буржуазію ненавидять, до того ж найбільше - самі буржуа. Про робітничий клас - цей кумир вікторіанської епохи - з придихом говорять лише пошлі випускники Ітона. Наступила ера Протея. а не Водолія. Метаморфоза - ось назва гри, і ніколи ще не було так важко зрозуміти її правила: хто з ким і як саме. Не дивно і те, що найбільшим успіхом користуються довідники модних товарів і послуг, хоча вони старіють, не встигаючи вийти у світ - не дивно, що новими народними героями стали тепер дизайнери, вдатливі торговці, спекулюючі на знаках, сигналах, моді та шикові.

... Вивчення ... великих ідей свідччить про наступне: у теперішньому поліморфному всесвіті нам потрібен не просто ще один традиційний діалект, пролект або ідеолект, а щось зовсім нове - респектолект (щоб прилучитися до групи задаючих стиль життя і до людей, що міцно стоять на ногах), психолект (щоб увійти в психічно здорове суспільство) і медіалект (щоб оволодіти не однією зі старих професій, а якоюсь новою суперпрофесією - стати яппі). Такі реальні потреби у пік лексичної зайвини, мінливих образів життя та комп'ютерних технологій..."

Переклад з англійської Оксани - Марії ГоловерсиОксана-Марія Головерса

назад


goutsoullac@rambler.ru