V Європейська конференція майяністів
(інтерв'ю)

Юрій Полюхович

З 6 по 10 грудня 2001 р. в Боннському університеті (ФРН) пройшла У Європейська конференція майяністів "Релігійні практики майя", в якій брав участь єдиний представник з України Юрій ПОЛЮХОВИЧ. Він першим з нашої держави був прийнятий до Європейської асоціації майяністів. Юрій Полюхович в 1998 р. закінчив Березнівський лісовий коледж, в 2001 р. - Тернопільську академію народного господарства. З 2001 р. навчається в магістеріумі Національного університету "Києво-Могилянська Академія". Учасники конференції були зачудовані надзвичайно високим рівнем знань писемності сайя нашого побратима, і як результат, професор Боннського та Техаського університетів Ніколай Грюбе запропонував йому здобувати науковий ступінь в одному з цих університетів. А деякі пропозиції Юрія щодо читання певних ієрогліфічних знаків високо оцінили світові лідери в дослідженні письма майя та зоприсили Юрка на найбільшу у світі конференцію "Schele Forum", що відбудеться в березні 2002 року в Остіні (США, штат Техас).

Кореспондент Ольга Александрович взяла у талановитого науковця інтерв'ю.

рію, коли ви вперше зацікавилися культурою народу майя?

- Все почалося 1992 року. Коли я перейшов до шостого класу (ми саме тоді вивчали історію середніх віків), мені випала нагода переглянути кінокартину "Колісниця богів". Після цього я почав бігати по бібліотеках у пошуках історичної літератури. Шкода, але на той час ще не було якісних книжок на такі теми. Це вже тепер я позбирав собі в домашню бібліотеку всі виданн. А взагалі, захоплення історією народу майя передав мені мій дід Василь (колишній вояк УПА з Рівненщини), який також займався цією темою. Прикро, що донині в Україні немає жодної книжки українською мовою, яка б стосувалася безпосередньо теми культури майя.

- В світі не так багато дослідників цієї теми. Хто крім вас вивчає культуру цього народу?

- Я знаю лише трьох людей в Україні, які досліджують історію майя. В Запоріжжі це - Катерина Мальшина. Ми разом із колегою, Віктором Михайловичем Талахом вивчаємо стародавню (класичну) мову майя і те, що стосується писемності та стародавньої історії. В Росії. як мені відомо, 5 дослідників, і всі молоді люди (віком 23 - 24 роки), зрештою, і наука ця досить молода - майяністика. Найсильнішими в майяністиці вважаються спеціалісти з Німеччини та Сполучених Штатів.

- А що досліджуєте ви особисто?

- Військові конфлікти у Петені (назва географічної області у Гватемалі) між Тік'алем і Калак'мулем у 7 - 8 ст. н.е. за сфери впливу в цьому регіоні. Тепер упевнено можна сказати, що 80 відсотків знаків майя розшифровано. Це дозволяє нам читати і точно перекладати майже всі тексти, що до нас дійшли.

- Що являють собою написи майя?

- Ієрогліфічна система писемності майя складається із знаків - складів (силабограми), знаків - слів (логограми) та фонетичних знаків (голосні а,і, е). В цілому відомо понад п'ятнадцять тисяч написів народу майя. Робили такі написи на вазах, панелях, стелах, прикрасах тощо. Зазвичай вони пояснювали, кому належав той чи інший предмет і коли його було зроблено. Щось на зразок сучасної етикетки, де вказано ім'я виробника, додана інструкція щодо використання, дата виробництва і т.ін. Стосувалися написи найчастіше правителів, їхніх родин та васалів. Письмена мають сухий, протокольний характер. Наприклад, коли відбувалася якась подія, де вона відбувалася, які мала наслідки тощо. Звичайн вказувалися дати подій. Змальовувалися битви між правителями міст і держав (дуже часто), перипетії переходу влади. Одруження описувались досить рідко. На предметах побуту найчастіше можна було побачити такі написи: келих для такого-то виду напою, належав такому ось цареві; намисто такої й такої ось цариці тощо.

назад


goutsoullac@rambler.ru